Z jakiego powodu warto mieć elektroniczny certyfikat kwalifikowany?

Profil zaufany a elektroniczny certyfikat kwalifikowany

Internet daje nieustannie ogromną ilość możliwości, za jego pośrednictwem można wykonać wiele spraw, również w kwestiach urzędowych i administracyjnych. W tym celu można przede wszystkim stosować 2 typy potwierdzania tożsamości: osobisty profil zaufany lub elektroniczny certyfikat kwalifikowany.

Te dwie alternatywy powstały do zastąpienia do tego momentu wykorzystywanego podpisu własnoręcznego. Choć nie wypierają go całkowicie, dla wielu osób prywatnych i właścicieli firm stosowanie elektronicznych sposobów uwierzytelniania tożsamości jest bardziej komfortowe i oszczędza wykorzystaną ilość czasu. Jak wiadomo troska o pozytywny wynik spraw m.in. urzędowych zazwyczaj łączy się z składaniem wielu wniosków. Wykorzystanie elektronicznych wariantów umożliwia zredukowanie czasu, który dotychczas każdy musiał przeznaczyć, aby dotrzeć do urzędu, przeważnie również poczekać w kolejce, a następnie załatwić formalności. Dzięki profilowi zaufanemu i elektronicznemu podpisowi kwalifikowanemu, takie same formalności da się wypełnić bez wychodzenia z mieszkania, domu lub biura.

Co wybrać? Profil zaufany czy elektroniczny podpis kwalifikowany?

Na początek należy zaznaczyć, że elektroniczny certyfikat kwalifikowany daje więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a kwalifikowanym e-podpisem warto na początek stwierdzić, do czego będziemy go wykorzystywać. Profil zaufany można używać zaledwie w sprawach urzędowych  na przykład do kontaktu z ZUS, ePUAP oraz CEIDG. Elektroniczny certyfikat kwalifikowany ma natomiast obszerniejsze funkcje, dzięki czemu spora liczba przedsiębiorców decyduje się właśnie na niego. Kwalifikowany e-podpis jest wszechstronny i potwierdza każdy plik, który można było do tej chwili podpisywać ręcznie. To oznacza, że oprócz spraw czysto urzędowych poprzez elektroniczny podpis kwalifikowany można sygnować również m.in. e-malie, umowy lub kontrakty z kontrahentami biznesowymi.

Znaczącą różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym jest to, że profil jest zupełnie bezpłatny, z kolei za podpis kwalifikowany należy zapłacić. Patrząc jednak na jego szersze zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Kwalifikowany podpis elektroniczny będzie aktywny na okres roku, 2 lub 3 lat, a po upływie tego czasu da się go bez trudu odnowić. Profil zaufany również ma swój odnawialny termin do 3 lat.

Jeżeli dana osoba potrzebuje tylko kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany okaże się w zupełności wystarczający. Natomiast elektroniczny e-podpis kwalifikowany okazuje się standardem w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – stosunkowo nie najwyższych, dzieląc cenę na pełen czas ważności podpisu – jego wykorzystanie jest tak potrzebne, że co raz częściej stanowi bazę sprawnego działania . Szczególnie, że e-podpis kwalifikowany działa jest przy zastosowaniu nowoczesnych udoskonaleń technologicznych, gwarantujących potwierdzone bezpieczeństwo.

Zalety uzyskania podpisu kwalifikowanego

Oprócz identycznego zastosowania, które gwarantuje nam profil zaufany, elektroniczny podpis  pozwala również dopełnianie wielu innych dokumentów. Dla przykładu stosując osobisty podpis kwalifikowany np. można sygnować i generować deklaracje i sprawozdania do KRS i w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zawierać kontrakty lub brać udział w przetargach i aukcjach online. Oprócz tego pozwala na sygnowanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko kilka przykładów. Elektroniczny certyfikat kwalifikowany służy podpisywaniu wszelkich ważnych dokumentów i ma tę samą moc prawną co podpis odręczny.

Jak zdobyć certyfikat kwalifikowany?

Certyfikaty kwalifikowane sprzedawane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Jednym z najbardziej popularnych jest elektroniczny certyfikat kwalifikowany Eurocert. Aby uzyskać podpis elektroniczny należy nabyć w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert pakiet zawierający niezbędny sprzęt i oprogramowanie, przy okazji określając, jak długo okres ważności certyfikat jest nam użyteczny. Po odbiorze zestawu, należy zainstalować oprogramowanie do obsługi podpisu na wybranym sprzęcie, po czym udać się do siedziby punktu sprzedaży, gdzie odpowiedni pracownik potwierdzi tożsamość nabywcy. Tylko dzięki temu certyfikat kwalifikowany stanie się aktywny i możliwy do użytku. Wypełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż ok. 15 minut i trzeba na nie przygotować dokument tożsamości i fakturę zakupu elektronicznego podpisu kwalifikowanego.

W jaki sposób używać elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego?

Od chwili instalacji programu na wybranym komputerze i aktywacji elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, poprzez zatwierdzenie tożsamości, można używać podpisu do woli. Sama obsługa programu nie powinna sprawić najmniejszego trudu. Trzeba włączyć czytnik,  włożyć kartę, a następnie poprzez oprogramowanie widoczną funkcją „podpisz” wstawić na wybrany plik elektroniczny podpis, posługując się dostępnymi opcjami formatu.

Choć certyfikat kwalifikowany używany jest często między  przedsiębiorcami, jest on również dostępny dla prywatnych osób. Taki elektroniczny podpis kwalifikowany zagwarantuje pełne bezpieczeństwo i poprawność dokumentów zawartych z urzędami, firmami lub prywatnymi osobami.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/

Certyfikat kwalifikowany Toruń