Home staging - zadbaj o swoje mieszkanie

Home staging – jak przygotować nieruchomość pod sprzedaż?

Pierwsze wrażenie,jest czymś o co dbamy we wielu dziedzinach życia. Pragniemy zrobić dobre wrażenie w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, na dziewczynie, jeżeli idziemy na imprezę klubową, czy w trakcie negocjacji w procesie sprzedaży. Na pierwszym wrażeniu w ogromnej mierze opiera się też home staging – czyli proces dotyczący wszystkich prac, pomagających zrobić dobre wrażenie na poszukującym domu, lokalu mieszkalnego, czy innej nieruchomości. Ci, którzy planują zakup mieszkania, często będą się kierować właśnie pierwszym wrażeniem, a zatem trzeba zadziałać w taki sposób, by obszar z oferty przedstawiał się obłędnie. Ze wszystkimi szczegółami nie damy sobie rady sami, więc warto podyskutować ze specjalistami od home stagingu. Po kolei jednak – wystartujmy od genezy powstania techniki home stagingu.

W 1972 roku….

W poszukiwaniu genezy home stagingu udajemy się do USA. To właśnie na tamtejszym rynku mieszkań odnalazła się Barbara Schwarz, posiadaczka firmy, która projektowała wnętrza. Dziś już wiemy, że – projektowanie wnętrz było zaledwie przystankiem w kierunku kluczowej specjalizacji Barbary Schwarz. Już jako zaprawiona w bojach agentka nieruchomości, Schwarz przez cały czas poszukiwała metod, na zwiększenie popularności oferowanych przez siebie lokali mieszkalnych wśród potencjalnych nabywców. W 1972 roku wpadła na pomysł, aby rzetelnie przygotować wnętrze pewnej nieruchomości. Kazała wykonać wszelkie niezbędne działania remontowe, posprzątać cały obszar i ozdobić go tak, żeby kupiec mógł się nią zachwycić. Jak wyszło? Nieruchomość została sprzedana o wiele prędzej, niż ktokolwiek mógłby zakładać. Dlaczego tak się stało? Schwarz zaobserwowała, że przy rozjaśnieniu i optycznym powiększeniu pokoi – pierwsze wrażenie potencjalnego nabywcy jest znacznie lepsze niż wcześniej. Przez lata, Barbara Schwarz pozyskiwała podziw ekspertów od nieruchomości w Stanach Zjednoczonych, a dziedzina zwana home stagingiem zagościła na dobre na rynku nieruchomości. Zgodnie z liczbami z oficjalnej strony internetowej Schwarz przeszkoliła już z home stagingu więcej niż milion osób, a z całą pewnością jest autorką popularnych tekstów z tej dziedziny.

Wielka Brytania i w końcu… Polska!

Przez lata home staging rozrastał się w Stanach Zjednoczonych i zagościł też w Wielkiej Brytanii, gdzie zazwyczaj mieszkańcy nazywają go property presentation albo property styling. Zjednoczone Królestwo poznało się na home stagingu, dzięki show „House Doctor”, kojarzonego z osobą Ann Maurice na Channel 5. Brytyjczycy podążyli za Amerykanami i zrozumieli, że mogą wiele zyskać gdy przygotują odpowiednią ofertę dopiero po właściwym zadbaniu o nieruchomość

U nas home staging pojawił się już w XXI wieku. Wszystko przez to, że Polacy szukali na rynku pracy nowych możliwości i co za tym idzie powstał nowy, wolny zawód – homestager. Szczególnie od 2009 roku, da się zauważyć zwiększony popyt na home staging przy sprzedaży/kupnie mieszkania.

Home staging dziś

Przez 45 lat, home staging przeobrażał się w zasadzie z dnia na dzień, a wszystko przez to, że ulegały zmianie gusta ludzi, którzy znaleźli się na rynku domów. Barbara Schwarz zainicjowała precyzyjny model, ale korzystający z niego musieli reagować na wyzwania ewoluującej mody.

Gdy spojrzymy z perspektywy dnia dzisiejszego, home staging to nie tylko prace poprawiające urodę mieszkania. Home staging bowiem to najzwyczajniej w świecie wdrożenie idei marketingu, który opiera się – posiłkując się definicją zaproponowaną przez Philipa Kotlera, uznanego marketingowego specjalisty – na „zyskownym dostarczeniu klientowi zadowolenia”.

Popisać się tutaj mogą zatem specjaliści od spraw wizerunkowych, którzy mogą dla nas wykreować i opublikować ofertę, która zwróci uwagę potencjalnego Klienta. Już w czasach wdrażania świeżej techniki przez Barbarę Schwarz było wiadomo, iż psychologia sprzedaży, oparta na zasadzie pierwszego wrażenia Klienta jest niezwykle istotna w procesie home stagingu, a oferta przyciągająca uwagę jest istotnym elementem, który dopiero może przekonać potencjalnego Klienta do sprawdzenia nieruchomości. W dobie powszechnego dostępu do internetu oraz codziennego szaleństwa na punkcie Social Media – oferta musi być przygotowana zarówno pod kątem branżowych portali, jak i gustów korzystających z Facebooka. Pamiętajmy, że wykonanie odpowiednich obrazów musi nastąpić już po właściwym spreparowaniu mieszkania. Co się na takie przysposabianie składa?

Usprawnienie modelu Schwarz

Najważniejsze teorie Barbary Schwarz zakładały, iż wiele zyskamy, zwiększając wizualnie pomieszczenia i rozjaśniając je. Trzeba zwrócić uwagę na każdy szczegół – w tym na ułożenie mebli, które nie mogą zagracać pokoi i blokować światła słonecznego. To ciekawe, jak dużo osób nie pamięta o odruchowych działaniach, jak np. usunięcie z pokoju walających się wszędzie ubrań, pojedynczych skarpetek oraz przewietrzenia pomieszczeń. Czynnikiem, który prawdopodobnie przekreśli nasz trud może być smród w domu – z pewnością odstraszy on Klienta.

Jeśli chcemy mieć pewność, że proces home stagingu przebiegnie właściwie – lepiej wynająć specjalistów z biura nieruchomości, którzy zrobią wszystko co w ich mocy, aby nasza posiadłość prezentowała się okazale.

Zajrzyj na naszą stronę – wszystko o nieruchomościach – mieszkania.torun.pl