Optymalizacja stron WWW

WordPress oferuje sporo możliwości pod względem tworzenia stron WWW, ich budowania i prowadzenia. Dzięki opcjom WordPressa budowane są strony, które można bez problemu rozwijać także ze względu na pozycjonowanie. By optymalizacja witryny WWW na WordPressie miała sens, warto sprawdzić wtyczki i narzędzia stworzone do optymalizacji i {wspierające|wspomagające pozycjonowanie.

Page Speed Insight

Pierwszym narzędziem szczególnie korzystnym do optymalizacji stron WWW jest udostępniony przez Google Page Speed Insight. To narzędzie głównie określa czas, jakiego wymaga przeglądarka, żeby w zupełności wyświetlić stronę . Na bazie danych Google ocenia witrynę w skali od 0 do 100 punktów. I chociaż sam Page Speed nie zwiększa pozycji, tak niska wartość punktowa może wpłynąć na jej obniżenie. To co ważne w funkcjonowaniu tego narzędzia, to kompletna analiza elementów, które oddziałują na ten albo inny wynik. Za sprawą Page Speed Insight wiadomo, które elementy wymagają zmian. Między innymi warto zmniejszać rozmiary obrazów, usuwać elementy blokujące renderowanie, wyrzucać niepotrzebne już kody CSS, JavaScript albo wtyczki.

Google Lighthouse

Bardziej rozwiniętym narzędziem optymalizacji stron na WordPress jest również narzędzie Google Lighthouse, umieszczone bezpośrednio w przeglądarce. Funkcjonuje podobnie do Page Speed Insight, jednak jest nieco bardziej rozszerzone, ze względu na podział na 5 kategorii. Pierwszą jest performance, czyli wydajność witryny. Określa stronę internetową ze względu na jej działanie. Określa między innymi czas wyświetlenia witryny, wykrywa nieużywane kody CSS, JavaScript, pokazuje elementy konieczne do poprawy, żeby zwiększyć wydajność. Drugą kategorią jest dostępność. W tym obszarze ważna jest wygoda użytkownika. Analizowane są między innymi teksty alternatywne, zrozumiałość języka oraz poprawna struktura.

Następny parametr – best practices – ocenia opcje witryny WWW z myślą o użytkownikach. Na przykład określa możliwość wklejania haseł, sprawy techniczne jak dostosowane rozmiary pokazywanych obrazów oraz poprawne użycie kodów HTML. Google Lighthouse ocenia stronę internetową także pod względem SEO. Weryfikuje między innymi zastosowanie opisów meta oraz atrybutu alt dołączanego do obrazów. Ostatnia z kategorii, czyli PWA (Progressive Web App) ma za zadanie badać, czy strona internetowa posiada funkcję aplikacji dostępnej offline i czy dobrze działa w wersji mobilnej. Tak szczegółowy audyt pokazuje niedoskonałości, które należy naprawić dla jak najlepszej optymalizacji witryny WWW na WordPressie.

Test My Site with Google

Test My Site w odróżnieniu od Page Speed oraz Lighthouse koncentruje się przede wszystkim na urządzeniach mobilnych. Najważniejszej ocenie podlega czas wyświetlenia strony oraz sposób wyświetlania jej na komórkach. Test My Site oferuje szczegółowy raport pokazujący co trzeba zmienić. Między innymi ocenia zasoby utrudniające renderowanie, efektywność JavaScript, a także podpowiada wyłączenie nieużywanych narzędzi. Test My Site pokazuje też ulepszenia, które pomogą dopasować stronę do potrzeb użytkownika, na przykład uruchomienie witryny offline dostępnej ze wszystkich urządzeń. Test My Site with Google pokazuje też usprawnienia odnoszące się do takich działań, jak bezproblemowa metoda logowania, rejestracji oraz płatności. Google gwarantuje spory zakres narzędzi pokazujących najważniejsze usprawnienia dodatnio oddziałujące na optymalizację witryny WWW.

Wtyczki optymalizacji stron na WordPressie

Obok narzędzi oferowanych przez Google do optymalizacji stron internetowych na Wordpresie można wykorzystać też zaprojektowane w tym celu wtyczki. Korzystając z WordPressa uzyskuje się nieograniczony dostęp do bezpłatnych i płatnych wtyczek, które posiadają sporo funkcjonalnych dodatków, wzbogacających witryny internetowe. Wtyczki połączone z optymalizacją mają na celu dodawanie usprawnień, które oddziałują na jakość strony.

Autoptimize – zadaniem tej wtyczki WordPressa jest optymalizacja z zakresu kodów CSS oraz HTML. Poprzez tę wtyczkę redukowane są niepotrzebne znaki w kodzie HTML. Za jej pomocą możliwa jest też optymalizacja obrazów i czcionek. Co więcej wtyczka Autoptimize przekłada skrypty do stopki, dzięki czemu minimalizuje czas ładowania samej strony.

Yoast SEO – to wtyczka, która analizuje wpisy, podstrony i strony itp. z uwagi na poprawność elementów SEO np. fraz kluczowych, opisów alt, meta danych lub parametrów title. Dzięki tej wtyczce możliwa jest zmiana tych poszczególnych elementów, a sama wtyczka pokazuje poprawnie wykonane elementy oraz te, które trzeba zmienić w treści, żeby zdobyć jak najlepsze rezultaty optymalizacji witryny WWW na Wordpresie.

W3 Total Cache – odpowiada za czas ładowania witryny. Za pomocą dodawanych reguł podnosi wydajność witryny dzięki czemu wyświetla się ona znacznie szybciej. Kieruje budowaniem pamięci podręcznej (cache), jej czyszczeniem oraz na redukcję kodów np. HTML oraz CSS. W ten sposób przeglądarka zapisuje statyczne pliki podczas pierwszego wejścia na stronę, a przy kolejnych wejściach ładuje ją bez obciążania serwera www.

Optymalizacja stron