Podpis elektroniczny Toruń

Co sprawia, że warto mieć elektroniczny certyfikat kwalifikowany ?

Profil zaufany a certyfikat kwalifikowany

Internet gwarantuje obecnie ogromną ilość możliwości, po przez niego da się załatwić co raz więcej spraw, także urzędowych i administracyjnych. W tym celu można przede wszystkim stosować 2 typy potwierdzania tożsamości: profil zaufany albo certyfikat kwalifikowany.

Te dwie alternatywy powstały z myślą zastąpienia do tego momentu stosowanego podpisu ręcznego. Choć nie zastępują go na stałe, dla sporej liczby właścicieli firm wykorzystanie elektronicznych wersji uwierzytelniania tożsamości jest wygodniejsze oraz redukuje wykorzystaną ilość czasu. Warto przypomnieć, że troska o dobry wynik spraw m.in. urzędowych zwykle łączy się z składaniem wniosków. Użycie elektronicznych metod umożliwia zmniejszenie czasu, który do tej pory należało poświęcić, by dojechać do urzędu, przeważnie także wyczekać w kolejce, a dopiero potem sfinalizować formalności. Dzięki profilowi zaufanemu oraz elektronicznemu certyfikatowi kwalifikowanemu, te same sprawy da się wypełnić bez wychodzenia z mieszkania.

Co wybrać? Profil zaufany czy e-podpis ?

Na wstępnie od razu należy podkreślić, że certyfikat kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym warto najpierw przemyśleć, jak będziemy go wykorzystywać. Profil zaufany można stosować zaledwie w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  np. do kontaktu z ZUS, ePUAP i CEIDG. Elektroniczny certyfikat ma natomiast większe zastosowanie, z uwagi na co spora liczba przedsiębiorców go preferuje. Kwalifikowany e-podpis jest wszechstronny i uwierzytelnia każdy plik, który można było dotychczas podpisywać ręcznie. Zgodmie z tym oprócz spraw czysto urzędowych przez elektroniczny podpis podpiszemy również m.in. umowy, e-maile albo kontrakty z kontrahentami biznesowymi.

Ważną różnicą między profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem jest to, że pierwszy z nich jest w pełni darmowy, z kolei za certyfikat kwalifikowany należy zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Kwalifikowany podpis będzie ważny na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat, ale da się go bez przeszkód odnowić. Profil zaufany również ma swój termin ważności do 3 lat.

Jeśli ktoś potrzebuje zaledwie kontaktu z urzędem i administracją, profil zaufany będzie absolutnie wystarczający. Natomiast e-podpis staje się normą w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – właściwie nie najwyższych, rozkładając cenę na pełen czas aktywności podpisu – jego zastosowanie jest tak potrzebne, że co raz częściej stanowi fundament efektywnego działania w firmie. Zwłaszcza, że e-podpis tworzony jest przy zastosowaniu współczesnych udoskonaleń technicznych, zapewniających potwierdzone bezpieczeństwo.

Zalety uzyskania e-podpisu kwalifikowanego

Oprócz tego samego zastosowania, jakie oferuje nam profil zaufany, certyfikat kwalifikowany  pozwala również regulowanie wielu innych dokumentów. Dla przykładu przez elektroniczny podpis kwalifikowany między innymi można podpisywać oraz wysyłać deklaracje i sprawozdania do KRS i w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zawierać kontrakty na odległość albo brać udział w aukcjach i przetargach online. Poza tym pozwala na podpisywanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie parę przykładów. Elektroniczny certyfikat służy podpisywaniu wszelkich istotnych dokumentów oraz ma tę samą moc prawną co odręczny podpis.

Jak uzyskać elektroniczny certyfikat kwalifikowany?

Osobiste e-podpisy sprzedawane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Jednym z szczególnie znanych jest certyfikat Eurocert. Żeby uzyskać osobisty e-podpis należy wykupić w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert komplet zawierający niezbędny sprzęt oraz program, przy okazji wskazując, na jak długi czas ważności certyfikat jest nam niezbędny. Po uzyskaniu kompletu, należy zainstalować program obsługujący podpis na wybranym sprzęcie, po czym udać się do siedziby partnera sprzedaży, gdzie odpowaiedni pracownik potwierdzi tożsamość nabywcy. Tylko za sprawą tego certyfikat będzie aktywny oraz dobry do użycia. Dopełnienie formalności w siedzibie zabierze więcej czasu niż 15-20 minut i trzeba na nie przygotować dokument tożsamości i fakturę zakupu podpisu kwalifikowanego.

W jaki sposób korzystać z elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego?

Od chwili instalacji programu na wybranym komputerze i aktywacji elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, przez zatwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu dowolnie. Praca na kartach programu nie powinna stanowić najmniejszego trudu. Należy podłączyć czytnik,  włożyć kartę, a potem przez program widoczną funkcją „podpisz” wstawić na wybrany plik elektroniczną sygnaturę, posługując się wskazanymi możliwościami formatu.

Choć elektroniczny certyfikat kwalifikowany kojarzy się z  przedsiębiorcami, jest on również dostępny dla prywatnych osób. Taki podpis kwalifikowany zapewni pełne bezpieczeństwo oraz zgodność dokumentów podpisanych z urzędami, firmami albo osobami prywatnymi.

Podpis elektroniczny