Podpis elektroniczny Toruń

W jaki sposób założyć i używać elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego?

Procedura uzyskania elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego nie jest bardzo trudna. W zaledwie kilku łatwych krokach można uzyskać własny elektroniczny certyfikat kwalifikowany, przepisany tylko jednej osobie. W jaki sposób założyć własny elektroniczny certyfikat kwalifikowany? Wystarczy zakupić komplet gdzie znajduje się oprogramowanie, czytnik oraz karta, a za tym zainstalować oprogramowanie w komputerze. Finalnym krokiem jest potwierdzenie personaliów klienta w jednym z punktów partnerskich. To jest konieczne do uruchomienia swojego e-podpisu, ze względu na to, że to dzięki niemu firma dystrybuująca certyfikaty potwierdza, że odpowiednia, nieudająca nikogo innego, osoba będzie korzystała z e-podpisu.

Jeżeli jednak wszelkie kroki będą dopełnione z osobistego e-podpisu można czerpać bez ograniczeń na zatwierdzony czas. Data ważności można wskazać samodzielnie. Kupując komplet decydujemy, czy oczekujemy certyfikatu  na rok, dwa czy trzy lata. Po tym czasie wystarczy przedłużyć o kolejne lata indywidualny podpis i wciąż używać go bez przeszkód. By móc bezpiecznie używać certyfikatu kwalifikowanego wymaganych będzie kilka czynników, decydujących o właściwym zostawianiu podpisu.

Z czego składa się bezpieczny elektroniczny podpis kwalifikowany?

Głównym narzędziem, jakiego potrzeba, aby móc używać elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego jest komplet zakupiony w sklepie certyfikowanego producenta albo jego partnerów. Przeważnie w zestawie znajdziemy: program komputerowy służący obsłudze elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, kryptograficzna karta i czytnik lub token.

Obok tego do każdego pojedynczego elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego dopisane są 2 specjalne kody PIN oraz PUK. Są one konieczne do prawidłowego korzystania z elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego. Kod PIN potrzebny będzie przy sygnowaniu dokumentów, natomiast kod PUK stanowi zabezpieczenie w razie gdyby wpisany kod PIN został 3-krotnie wpisany z błędem i tym samym certyfikat był zablokowany. Dobry kod PIN używany przy certyfikatach kwalifikowanych w sumie to 6 do 8 cyfr. To całkowicie istotne, żeby zatrzymać kod PIN z dale od innych osób. W razie potrzeby kod PIN można zaktualizować.

Mając tak samo token lub czytnik i PIN, to wystarcza, by podpisywać pliki, dlatego podawanie ich komuś innemy może poskutkować pojawieniem się kłopotów. Przyczyną tego jest to, że elektroniczny certyfikat kwalifikowany ma taką samą moc prawną, co odręczny podpis. W przypadku straty jednego z komponentów do wstawiania elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego, trzeba natychmiast zwrócić się do centrum certyfikacji, by doprowadzili do dezaktywowania podpisu, aby nie użyła go inna osoba. Kwestie bezpieczeństwa są tutaj podstawą, ze względu na to trzeba zachować szczególną ostrożność.

Co zrobić, by podpisać dokument?

Korzystanie z elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego nie należy do trudnych zadań. Zamówienie indywidualnego e-podpisu pozwala na podpisywanie dokumentów w różnych formatach. Dedykowane do obsługi oprogramowanie pozwala na korzystanie z podpisu w różnych programach: świetnie zintegrowany jest między innymi z programem Płatnik.

Przykładem tego są pliki PDF, które można podpisywać poprzez program do ich odczytywania: Adobe Reader. Wystarczy wgrać odpowiedni dokument i znaleźć opcję wśród dostępnych certyfikatów. Trzeba wskazać swój osobisty podpis kwalifikowany, a potem ocenić, czy jest on poprawny. Kiedy wszystko jest gotowe trzeba potwierdzić wprowadzone informacje, przy tym wskazując folder zapisu. Tutaj konieczny będzie PIN, którym będzie potwierdzone wprowadzenie podpisu. Po dokonaniu tych czynności, dokument jest podpisany.

Jak powinien wyglądać poprawnie podpisany dokument?

To, czy dokument jest poprawnie podpisany można łatwo ocenić poprzez oprogramowanie albo poprzez aplikację do odczytu plików PDF. To za sprawą opcji sprawdzania danych o autorze. Program wskazuje zachowane dane na temat podpisu i człowieka, który podpisał dokument. By odpowiednio sygnować dokument elektroniczny, trzeba podążać za instrukcją. W narzędziach oprogramowania muszą być dostępne opcje, także opcje korespondujące bezpośrednio z podpisami kwalifikowanymi. Trzeba wśród znanych systemowi certyfikatów wskazać własny, po czym ocenić, czy wszystko się zgadza. Jeżeli tak, trzeba wskazać opcję „podpisz dokument” i potwierdzić swoje działania poprzez wpisanie swojego kodu PIN. Od tej chwili dokument jest podpisany pełnoprawnym podpisem kwalifikowanym.

Warto jednak pamiętać o tym, że elektroniczny certyfikat kwalifikowany ma równą moc prawną, co podpis odręczny. Z uwagi na to, trzeba podpisywać tylko takie pliki, jakich pochodzenia oraz wiarygodności jesteśmy pewni. Zwłaszcza, kiedy są to pliki potwierdzające współpracę z kontrahentem.

Koszt indywidualnego podpisu kwalifikowanego

By określić koszt indywidualnego podpisu kwalifikowanego, trzeba ustalić, w jaki sposób i jak długi okres czasu będziemy potrzebować e-podpisu. Dokonując zakupu najlepiej określić, jakim sprzętem planujemy się posługiwać – to jest, które elementy ma zawierac wybrany komplet obok samego programu sterującego podpisem – a także jego termin ważności. Własny elektroniczny podpis kwalifikowany można zakupić na rok, dwa lub trzy lata. Obok tego na koszt elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego oddziałują również dodatki. Jeżeli planujemy mieć obsługę instalacji programu przez firmę sprzedającą albo zyskać dodatkowe usługi, np. opcję znaczników czasu, określającą precyzyjny moment sygnowania dokumentu. Trzeba liczyć się z tym, że cena certyfikatu wzrośnie.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/jak-uzyskac-podpis-kwalifikowany-faq/